De kwaliteit van de Nederlandstalige muziek gaat achteruit

Mijn eerste muziekblog van het nieuwe jaar gaat over Nederlandstalige muziek. Zeiken dat vroeger alles beter was is van alle tijden, dus ik doe er net zo hard aan mee.  De Nederlanstalige muziekscene is namelijk de laatste jaren in kwaliteit erg achteruit gegaan. Dan heb ik het niet over volkszangers, ook niet over de palingsound, maar ik heb het over de popliedjes.

Vroeger had je Doe Maar. Dat was nog eens kwaliteit, wie kent er niet de liedjes die Doe Maar heeft geschreven? Zoals De Bom, of Sinds Een Dag Of Twee. Daar is over nagedacht. Ze waren vernieuwend, poëtisch en nog veel meer waar ik geen woorden voor heb.

Tegenwoordig moeten we het doen met cabaretiers die voor hun plezier een liedje gaan maken.  Neem nou Jochem Myjer, leuk hoor, Mijn Dag, maar ga nou niet zeggen dat dit hoogstaande muziek is. Of Jurk, deze mensen liften gewoon mee op het succes van hun cabaretshows.

De echte kwaliteit moeten we nu hebben van Roosbeef, Want Want of Lucky Fonz III, waarbij de laatste bij een hiphop label zit en dus eigenlijk niet zodanig als pop kan worden omschreven. Van dit rijtje vind ik eigenlijk persoonlijk Want Want de enige die echt goeie Nederlandstalige pop maakt, want ook Roosbeef is te alternatief.

Want Want – Heleen:

Advertenties

~ door De Nater op 07/01/2011.

4 Reacties to “De kwaliteit van de Nederlandstalige muziek gaat achteruit”

  1. Het label van Lucky Fonz is Top-Notch.
    Top-Notch is een label waarvan Kees de Koning de baas is en hij tekent alleen artiesten waarvan hij fan is.
    Hij heeft de laatste veel artiesten getekend die mensen niet zouden verwachten op Top-Notch.
    Maar hij houd ervan en je moet natuurlijk niet in hokjes denken.

  2. Je vermeldt alleen maar Nederlandse groepen. Wat denk je over de laureaten van de Nekka-wedstrijd? Ik denk aan Yevgueni, die héél intelligente teksten hebben, of Hannelore Bedert en Mira, die in een moderne tussentaal vooral op de Vlaamse kerktoren mikken. Dan is er Buurman (waar ik dan weer minder van hou), Kommil Foo (weliswaar meer cabaret) en manifest in het dialect zingende artiesten als Flip Kowlier en SAF. Een groep als Doe Maar was inderdaad uniek, maar het is niet alsof er totaal geen intelligente liedjes meer worden gemaakt.

    En dan is er nog altijd Stanza: http://www.stanzamuziek.be #:-7

    • Waarschijnlijk heb je een punt, maar ik ken al deze bands niet. Ik ken veel, maar niet alles. Wellicht dat de titel beter Nederlandstalige popmuziek had moeten bevatten. Uiteraard heb ik Belgische groepen buiten dit betoog gehouden, want dan had ik waarschijnlijk de Fixkes toegevoegd aan de lijst van goede Nederlandstalige muziek. Alhoewel dat natuurlijk eigenlijk tot de streektaalmuziek behoort, want skik is natuurlijk ook een mooi voorbeeld van doorgebroken goede Nederlandstalige muziek. Waar het mij vooral om gaat is dat de Nederlandstalige muziek die je hoort op de nationale radio in achteruitgang is en ik op dat gebied alleen Want Want een uitschieter vind.

  3. Ben ik het enigszins mee eens en daarom probeer ik een steentje bij te aan “goede Nederlandstalige popmuziek” met niet te eenvoudige en zeker niet te zware teksten. Check http://www.mariodegroot.nl.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: