Vooruitblik 2012: rockend het nieuwe jaar in.

Na de terugblik op een aardig muzikaal jaar, blikken we even vooruit op wat dit jaar ons muzikaal gaat brengen. Natuurlijk krijg je in zo’n jaar altijd tops en flops en kan je niet met zekerheid stellen wat het gaat maken of wat er gaat kraken. Toch gaat daar hier iets zinnigs over gezegd worden, althans, dat hoop ik. De voorspellingen die ik doe gaan in op de underground, maar ook op de massa.

The Black Keys

Om te beginnen een album, welke hoog in de jaarlijstjes van 2011 staat, maar pas in december is uitgebracht. Er is reeds één single uitgebracht van dit magnifieke album (Lonely Boy), maar er wachten nog een paar nummers, die meer dan te pruimen zijn. In de wandelgangen benoemd men de eerste helft van het album als ‘singlewaardig’ en ik moet ze gelijk geven. De eerste 6/7 nummers van het album zijn instant klassiekers, te beginnen met de al uitgebrachte Lonely Boy, het meezingertje Dead and Gone en het snoeiharde Gold on the Ceiling of andersom, want ook Gold on the Ceiling is een meezingertje. Ook het subtiele Little Black Submarines mag er wezen, Money Maker kunnen we niet uit de weg gaan en Run Right Back mogen ze bij de maatschappij niet overslaan. Volgens sommigen houdt het daar op, volgens anderen is Sister het beste nummer van het album.

De ultieme vraag is natuurlijk hoe de Black Keys zich gaan neerzetten op de verschillende festivals. Als de Black Keys daar in slagen voorspel ik de Song van het Jaar 2012, geheten Dead and Gone (welke mijn persoonlijke favoriet is). Het is enigszins jammer dat ze hun album in december hebben uitgebracht, want nu kunnen ze niet op 1 staan in de lijstjes van 2012…

The Asteroids Galaxy Tour

Een paar jaar geleden konden we op eurosonic in een klein cafétje al kennis maken met dit fenomeen, wat leidde tot 2 bescheiden hits. Te beginnen met Around the Bend en in 2011 nadat het nummer in een reclame was gebruikt kreeg The Golden Age ook succes. In januari van dit jaar komen ze terug met hun tweede album, met misschien nu het succes onder de massa. Out of frequency gaat het album heten en een eerste nummer van the Asteroids Galaxy Tour, Heart Attack (zoals te horen in de 3voor12 podcast), klonk erg aardig. Het wachten is op het officiële uitbrengen van dit album in Nederland en de eerste singles.

En verder

Verder hoop ik dat Jamie N Commons iets meer van zich laat horen, ben ik erg benieuwd naar het nieuwe album van Air, kijk ik uit naar het album van Sleigh Bells en hoop ik op weer een fantastisch muzikaal jaar. Als laatste wil ik iedereen nog een gelukkig nieuwjaar wensen!

~ door De Nater op 02/01/2012.

Geef een reactie

 
