Recensie: DJ Kypski & The Matangi String Quartet – Electromantique Volume 1

Een nieuw jaar, dus ook een nieuwe rubriek. Recensies van albums. Naast dat ik voornemens ben om meer via andere kanalen dan 3voor12 aan muziek te komen (bijvoorbeeld: http://mousique.wordpress.com ), ben ik ook voornemens om recensies te gaan schrijven en daarvoor zal ik iets meer albums moeten gaan luisteren, wat resulteert in een groter eindejaarslijstje, wat betreft albums. Nooit gedacht dat ik jaarlijstjes zou benoemen aan het begin van het jaar… Afijn, de primeur wat betreft recensies is er voor één van mijn muzikale helden: Kypski.

Albumhoes Electromantique

Kypski werkt in dit geval samen met het Matangi kwartet en daar is het gratis verkrijgbare Electromantique uit voortgekomen. Deze samenwerking heeft geresulteerd in een aantal bewerkingen van bekende en onbekende artiesten. Zo komt daar C-Mon & Kypski voorbij (waar DJ Kypski vooral bekend van is), maar ook Siriusmo (uit dezelfde stal als Modeselektor) en Daft Punk mogen we zeker ook niet vergeten.

Kypski zorgt vooral voor het scratchen van de platen, waar hij bekend om is in binnen- en buitenland. Dat merk je eigenlijk niet op, wat de kracht is van hem. Het scratchen wordt zo aangeboden dat je denkt dat het er niet is en dat het eigenlijk onderdeel is van de bewerkte nummers. Dat geldt überhaupt voor de invloed van Kypski, die hoor je niet of nauwelijks, omdat de nummers zo subliem worden bewerkt.

Datzelfde geldt overigens voor het Matangi kwartet, dat je niet hun invloed hoort. In eerste instantie zou je zeggen dat het gewoon originele nummers zijn en helemaal geen bewerkingen van nummers. Het is dat je weet dat het Matangi kwartet de snaren bespeeld… Dit verhaal is ook de kracht van het album: je denkt er helemaal niet bij na dat het bewerkingen zijn op, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de remixes van Nobody Beats the Drum vorig jaar.

Bij die kracht houdt het echter wel op. Het is knap gedaan, maar het eindresultaat is nu niet iets waarvan je zegt dat het nummer 1 komt te staan in de jaarlijstjes (alweer die jaarlijstjes). Dat komt waarschijnlijk door de weemoedigheid van het album, wat veroorzaakt wordt door de snaarinstrumenten. Dit album is bepaald niet geschikt voor tijdens een winterdepressie, tenzij je niet uit de winterdepressie wilt komen. Daar moet ik wel weer tegenover zetten dat het album goed wegdraait.

Al met al geef ik dit album een 7.

~ door De Nater op 08/01/2012.

Eén reactie to “Recensie: DJ Kypski & The Matangi String Quartet – Electromantique Volume 1”