Recensie: The Asteroids Galaxy Tour – Out of Frequency

De tweede recensie van dit jaar is weggelegd voor een album, waar ik al lange tijd naar uitkeek. Al eind vorig jaar kwam mij de single Heart Attack ter oren en sindsdien keek ik reikhalzend uit naar dat album. Officieel verschijnt het pas eind januari, maar ik heb al de mogelijkheid gehad om het album te beluisteren en ik moet zeggen, mijn verwachtingen zijn waargemaakt. De tweede recensie zal gaan over: The Asteroids Galaxy Tour.

Albumhoes Out of Frequency

The Asteroids Galaxy Tour, afgekort AGT kunnen we natuurlijk kennen van Around the Bend en Golden Age. Deze singles zijn gebruikt voor diverse spotjes, series en films. De singles waren afkomstig van Fruit, meteen ook hun debuutalbum. Ze braken door op ESNS09 en het gaat erop lijken dat ze met hun optreden op ESNS12 hun positie meer verstevigd hebben en nu bij een nog groter publiek de harten stelen.

Het album, Out of Frequency, begint meteen met een lekkere binnenkomer. Gold Rush Pt. 1 geeft je meteen een grijns van hier tot ginder en zorgt dat je benieuwd bent naar nog meer van die vrolijke tracks. Dat zijn het immers, vrolijke nummers. Niet zelden bezorgt de soulachtige indiepop die ze maken je een glimlach.

Met nummers als Heart Attack, Out of Frequency en Mafia leveren ze weer prachtig werk op voor de hitparade. Dat denk ik in ieder geval, want dat zijn toch de beste nummers van het album. Doorgaans zijn het meezingers van de bovenste plank en ze brengen je ook nog eens aan het dansen. Overigens is ook Cloack & Dagger een nummer met hitpotentie, al verwacht ik niet dat deze als single wat zou gaan doen.

Een ander leuk deuntje van het album is toch wel de prelude die erop staat: Arrival of the Empress. De prelude luidt eigenlijk ook een ander deel van het album in, waar voor de prelude de nummers overwegend opzwepend en vrolijk waren, komen erna wat ingetogener en experimentele nummers. Vooral Theme from 45 Eugenia laat een heel andere kant van AGT zien. Daar lijkt het écht op een combinatie tussen psychedelische bluesrock en soul. Vooral het orgeltje doet je aan De Wolff denken.

Deze vrolijke hitpop verdient van mij als geheel een 8.

[update] Heart Attack is verkozen tot Megahit bij 3fm.
[update] the Asteroids Galaxy Tour staan op PinkPop 2012.

~ door De Nater op 20/01/2012.

Eén reactie to “Recensie: The Asteroids Galaxy Tour – Out of Frequency”

1. […] maand, 30 januari, werd dit album uitgebracht. Op dezelfde dag als het album van the Asteroids Galaxy Tour. Waar ik bij the Asteroids Galaxy Tour kon uitkijken naar die albumrelease, moest ik bij Django […]