Recensie: Django Django – Django Django

Vorige maand, 30 januari, werd dit album uitgebracht. Op dezelfde dag als het album van the Asteroids Galaxy Tour. Waar ik bij the Asteroids Galaxy Tour kon uitkijken naar die albumrelease, moest ik bij Django Django pas een maandje later vernemen dat er een album was uitgebracht. De derde recensie is dit jaar weggelegd voor Django Django met hun self-titled album: Django Django.

Albumhoes Django Django - Django Django

De single Default was het eerste wat ik hoorde van Django Django en ik was meteen onder de indruk. Intussen al Naatje’s Plaatje geweest en het heeft overdag airplay gehad op 3fm. Die single is zeker niet het enige wat Django Django te bieden heeft, al is het gitaarrifje wat in die single zit natuurlijk wel ijzersterk en daarmee denk ik dat dat ook het liedje van het album is dat je bij zal blijven.

Het album zelf begint met een Introduction en deze inleiding in het album zorgt er voor dat je direct meer wilt horen van het item. Hail Bop is daarna een zeer goede albumtrack, waarna het hiervoor besproken Default een plaatsje heeft op het album. Nadat je deze 3 tracks gehoord heb, kan het bijna niet anders dan dat je het hele album gaat afluisteren en daar doe je goed aan: het is een fijn album.

Het album is een combinatie van vrolijke geluiden en fijne gitaarrifjes. Django Django weet zo op een zeer goede manier de moderne techniek te laten samensmelten met de traditionele manier van muziek maken. Dat doen ze op een zeer goede manier. Neem bijvoorbeeld Wor, dat gebruikt is in een commercial voor Coca-Cola: het opent met een ijzersterk gitaarrifje en bouwt uit met handgeklap, zang, drums en hier en daar wat aparte geluiden.

Op het album is niet echt een goede scheidslijn te trekken tussen goede en slechte nummers, want ze draaien allemaal zeer fijn weg, maar als je dan toch zou moeten beginnen aan een selectie voor het album, dan ga ik voor Default, Storm, Wor en Skies Over Cairo. Deze keuzes zijn wel volstrekte willekeur, want, zoals gezegd, alle nummers zijn fijn.

In navolging van The Guardian ben ik geneigd dit album de volle punten te geven: een 10.

~ door De Nater op 03/03/2012.